Aanmelden voor onze nieuwsbrief

Verbouwing aan boord van de TSHD Seine

De Seine is meer dan 30 jaar oud, wat betekent dat sommige componenten de “mechanische levensduur” zijn gepasseerd en er storingen kunnen optreden. Bijvoorbeeld de relais, die vaak in- en uit geschakeld zijn. Dit kan het werkproces van de Seine verstoren en het levert de bemanning extra werk op. Daarom is in overleg met de Service Manager Piet Roskam van Piet Brouwer elektrotechniek besloten om de oude relais te vervangen door soft starters.

De nieuwe relais zijn moderne ster-driehoek schakelaars die de aanloopstroom van elektromotoren begrenzen. Elektronica zorgt er bij een soft starter voor dat de spanning wordt begrensd, vergelijkbaar met de functie van een dimmer van een lamp in een huis. Met snelle elektronische “schakelaars” (triac’s of thyristors) wordt er steeds een deel van de sinus doorgegeven. Hierdoor krijgt de motor gedurende een korte tijd spanning en dus energie. Deze energie is kleiner dan bij een volledige sinus.

Bij het inschakelen bedraagt de spanning circa 30% van 400V = 120V. Dit is vergelijkbaar met een ster-driehoek schakeling, waarbij 230V op de motorwikkelingen komt te staan. Door de lage spanning is de aanloopstroom ook een stuk minder. Die is nu verminderd naar ongeveer 1,5 x I nominaal.

Het verschil met een ster-driehoek schakeling is dat de spanning nu langzaam naar 400V wordt verhoogd. De tijd waarin dit gebeurt, is instelbaar van 3 tot 20 seconden. Op deze manier kunnen zowel mechanische belastingen als kortstondige spanningsdalingen betrouwbaar worden voorkomen. Door de traploze besturing van de voeding wordt de motor aangepast aan het belastinggedrag van het werktuig. Mechanische bedrijfsmiddelen worden gecontroleerd opgevoerd, hun gedrag positief beïnvloed en de levensduur verlengd. Maar ook de generator wordt op deze manier ontzien; geen hoge aanloopstromen en dus minder spanningsdippen. Kortom: de soft aan- en uitloop ontziet de aangesloten componenten, zowel voor als achter de soft starter en zorgt voor een vlot productieverloop.

Daarom heeft een service team op locatie in Turkije aan boord oude relais vervangen door nieuwe soft starters; twee voor de algemene hydrauliek pompen van 92kW, twee voor de hydraulische winches van 132kW en twee voor de jet pompen van 400kW. 

Aan boord zijn de oude relais gedemonteerd en de nieuwe soft starters gemonteerd en geïntegreerd in het bestaande systeem, compleet met nieuwe stuurstroom en de oude startvoorwaarden. Het systeem werkt zo nog steeds op dezelfde, vertrouwde manier voor de bemanning, alleen nu in een veel bedrijfszekerdere configuratie.

Marsdiep 19
8321MC
Urk
Postbus: 140
Flevoland
Nederland