Aanmelden voor onze nieuwsbrief

Nieuwe opdracht 108 meter Windfarm Support Vessel

Piet Brouwer elektrotechniek heeft een nieuwe opdracht gekregen van CIG Shipbuilding (voorheen Shipkits) voor een Windfarm Support Vessel ‘Orion’. Het schip krijgt een lengte van 108 meter en wordt door CIG gebouwd in opdracht van Acta Marine, een dochteronderneming van baggerbedrijf Van Oord.

Piet Brouwer elektrotechniek gaat de aanleg van de elektrische installatie aan boord van Orion realiseren. Het schip krijgt een diesel elektrische voortstuwing, die eveneens door Piet Brouwer wordt geleverd.

Orion is ontworpen ten behoeve van werkzaamheden aan windmolenparken en biedt een comfortabele accommodatie en werkruimte aan 75 personen. Goede engineering van de romp en de constructies zorgt ervoor dat het schip zich uiterst zeewaardig gedraagt, ook in ruwe zee. Orion kan benedendeks op twee niveaus en boven de luiken op het bovendek containers van 10, 20 of 40 voet herbergen. Het schip zal worden uitgerust met twee landingsplaatsen voor zogenaamde ‘crew transfer vessels’, kleinere schepen die monteurs van en naar de windmolens brengen. Daarnaast rust CIG het nieuwe schip uit met een bewegingscompenserende loopbrug van Ampelmann, waardoor het overzetten van technici en uitrusting tussen vaartuig en windmolens veilig en efficiënt kan verlopen.

Van Oord zal het schip gaan inzetten bij de aanleg van het windpark ‘Gemini’, dat 85 km boven de provincie Groningen wordt gerealiseerd en in 2017 volledig operationeel moet zijn. In totaal worden hier 150 windmolens geplaatst, verdeeld over twee parken vlak naast elkaar. Dat verklaart de naam van het windpark, Gemini betekent immers tweeling.

Windfarm supply vessel

Piet Brouwer elektrotechniek verzorgt het ontwerp, de engineering en de levering van de complete elektrotechnische installatie, inclusief de diesel elektrische voortstuwing. Deze wordt in samenwerking met partner D&A electric uit Ridderkerk ontworpen en geleverd. Inmiddels zijn de panelenbouwers van Piet Brouwer volop bezig de hoofd- en onderverdeelpanelen te bouwen.  De software engineers van Marble Automation, dochter van Piet Brouwer elektrotechniek, zijn gestart met het programmeren van het complete alarm- en besturingssysteem.

Het casco wordt in Polen gebouwd, waarna het schip in Harlingen zal worden afgebouwd. In september 2015 moet het schip operationeel zijn. De directie van Piet Brouwer elektrotechniek is uiteraard enorm trots op deze grote nieuwe opdracht, die de robuustheid van de markt laat zien en de uitstekende reputatie van het bedrijf onderstreept.

Klik hier om de mediakit te downloaden

Marsdiep 19
8321MC
Urk
Postbus: 140
Flevoland
Nederland