Aanmelden voor onze nieuwsbrief

2x FAST CREW SUPPLIER 2610 IN AANBOUWBegin dit jaar werden door Damen Shipyards in Den Helder 2 Fast Crew suppliers van het type Twin Axe 2008 opgeleverd. Aan boord van de schepen is Piet Brouwer elektrotechniek verantwoordelijk voor de complete elektrische installatie. Momenteel zijn er opnieuw twee nieuwe Twin Axe 2008 schepen in aanbouw. Ook aan boord van deze schepen is Piet Brouwer verantwoordelijk voor de elektrische installatie, waar momenteel volop in de afbouwhal van Damen Shipyards Den Helder aan wordt gewerkt.

Urk - Hiswa Holland Yachting Group - 1Regelmatig organiseert de Hiswa Holland Yachting Group inkomende missies vanuit het buitenland om de producten en/of diensten van haar leden te promoten en de handel met andere landen te stimuleren. In week 23 vond in dit kader de Holland Yachting Group pers tour plaats. Buitenlandse journalisten bezoeken dan op uitnodiging van de Hiswa Holland Yachting Group een aantal bedrijven die actief zijn in de bouw van hoogwaardige superjachten.

Van 13 tot 15 mei vond in de evenementenhal in Gorinchem de beurs Maritime Industry plaats, waaraan ook Piet Brouwer Elektrotechniek samen met haar dochteronderneming Marble Automation hebben deelgenomen. De vakbeurs Maritime Industry, die dit jaar voor de 10e keer werd georganiseerd, was drie dagen lang het trefpunt voor  ondernemers en relaties uit de maritieme branche.

Het afgelopen jaar hebben wij diverse elektrotechnisch technische onderwerp behandeld in onze nieuwsberichten. Omdat deze artikelen mogelijk interessant zijn voor u om te lezen, vindt u hier nogmaals een overzicht van de onderwerpen:

Tevens zijn wij op dit moment een nieuw artikel aan het voorbereiden over transformatoren. Als onderdeel van het elektrische systeem aan boord worden er verschillende soorten transformatoren geïnstalleerd. Pieter Baarssen, Project Manager bij Piet Brouwer elektrotechniek, zal in dat artikel vertellen over deze transformatoren. Indien u hierin geïnteresseerd bent, dan kunt u zich hier inschrijven voor onze newsletter, u wordt dan automatisch over dit onderwerp geïnformeerd!

Ook dit jaar zal Piet Brouwer elektrotechniek samen met dochteronderneming Marble Automation deelnemen aan de beurs "Maritime industry", die gehouden wordt van 13 tot 15 mei in de evenementen hal in Gorinchem.

Vorig jaar is  ‘MS Nordic’ in de vaart genomen, de tweede van de Hartman M2 Runner serie. Deze serie bestaat uit general cargo/zware ladingschepen met open top notatie. De ‘Nordic’ (92,9 x 15, 2978 gt, 3500dwt) kan met dezelfde kosten tweemaal zoveel windmolen onderdelen vervoeren als andere 3000-tonners.

16 April 2014: Deze week heeft MS Arctic Rock de haven van Urk verlaten en is in de vaart genomen. Piet Brouwer elektrotechniek is verantwoordelijk voor de complete elektrische installatie. Dit schip is derde van een aantal nieuwbouwschepen in de Hartman M2 Runner serie. Deze serie bestaat uit general cargo/zware ladingschepen met open top notatie. Eerder al werden MS Oceanic en MS Nordic in de vaart genomen. Deze schepen zijn momenteel al zeer succesvol in de vaart. Lees meer over MS Arctic Rock bij onze referenties.

28 februari 2014: Recent hebben er de geslaagde proefvaarten plaatsgevonden met de MS Atlantic Dawn en de MS Arctic Dawn. Dit zijn de 1e en de 2e van 4 nieuwbouw multi purpose heavy lift vessels, gebouwd door de werf Shipkits BV, in opdracht van de Urker reder Daniel Hartman. Piet Brouwer elektrotechniek is verantwoordelijk voor de aanleg van de elektrische installatie aan boord van deze schepen. Onder stevige weersomstandigheden werden deze systemen recent uitvoerig getest. Na de geslaagde proefvaarten werden de schepen tot volle tevredenheid aan de reder opgeleverd.

27 februari 2014: Enkele weken geleden is MS Arctic Rock gearriveerd in de haven van Urk. Dit schip is derde van een aantal nieuwbouwschepen in de Hartman M2 Runner serie. Deze serie bestaat uit general cargo/zware ladingschepen met open top notatie. Eerder al werden MS Oceanic en MS Nordic in de vaart genomen. Deze schepen zijn momenteel al zeer succesvol in de vaart.

19 Februari 2014: Enkele weken geleden is door Damen Shipyards uit Den Helder de Fast Crew Supplier FCS2008 opgeleverd. De Fast Crew Supplier 2008, afgekort tot FCS2008 (20 meter lang, 8 meter breed), is een nieuwe serie schepen van Damen, als opvolger van de zeer succesvolle, iets grotere, FCS2610. Dit is het eerste schip van een serie van vier nieuw te bouwen Fast Crew Suppliers. Piet Brouwer elektrotechniek is verantwoordelijk voor het ontwerp en de installatie van het elektrische systeem aan boord van deze schepen. De schepen zijn erg bijzonder, aangezien het een compleet nieuwe lijn betreft binnen het aanbod van Damen Shipyards. Damen hoopt hiermee nieuwe markten aan te boren.

18 Februari 2014: Drettmann Yachts uit Duitsland heeft de opdracht gegeven voor de bouw van een 24 meter explorer motorjacht bij Acico Yachts in Nederland. Dit is de eerste keer dat Drettmann Yachts een jacht laat bouwen in Nederland. Drettmann bouwt het jacht voor een Duitse opdrachtgever, die nauw betrokken zal zijn bij de gehele bouw van het jacht.

17 januari 2013: Piet Brouwer electrotechniek heeft recent het elektrische "main distribution" systeem verbeterd aan boord van het 38,5m lange zeiljacht Mystere. Het jacht heeft een ligplaats in Palma de Mallorca en de opdracht is daarom uitgevoerd vanuit de vestiging op Mallorca.

Mystere is opgeleverd in 2006 en is gebouwd door Vitters Shipyard. De shore converter is volledig vervangen door een zogenaamde 100KVA "Hybrid cooled Marpower unit". Het oude systeem was lucht gekoeld. Het nieuwe systeem neemt minder plaats in beslag, is stiller en zorgt voor een aanzienlijke gewichtsvermindering. Bovendien is de capaciteit van het nieuwe systeem hoger. 

9 december 2013: Deze week heeft de geslaagde proefvaart plaatsgevonden met de Atlantic Dawn. MS Atlantic Dawn is de eerste van 4 nieuwbouw multi purpose heavy lift vessels, gebouwd door de werf Shipkits BV, in opdracht van de Urker reder Daniel Hartman. Piet Brouwer elektrotechniek is verantwoordelijk voor de aanleg van de elektrische installatie aan boord van MS Atlantic Dawn. Onder stevige weersomstandigheden werden deze systemen recent uitvoerig getest.

MS Atlantic Dawn heeft een deadweight van 4.200 ton en is uitgerust met 2 kranen van 150 ton. Het schip is 111,60 meter lang en 16,80 meter breed en de topsnelheid bedraagt zo’n 17 knopen. Deze topsnelheid is behoorlijk snel voor dit soort schepen. Momenteel wordt in de Urker haven de laatste hand gelegd aan nog twee gelijksoortige schepen en het casco van de vierde zal ook spoedig arriveren.

MS Atlantic Dawn is naar tevredenheid opgeleverd aan de opdrachtgever en momenteel wordt er hard gewerkt aan de 3 overige gelijksoortige schepen. Ook aan boord van deze schepen zal Piet Brouwer elektrotechniek de elektrische installatie aanleggen.

 

 

18 november 2013:

Nadat eerder in juni dit jaar MS Atlantic Dawn in de haven van Urk arriveerde, zijn recent ook MS Arctic Dawn en de MS Indian Dawn de haven van Urk binnengelopen. Dit zijn 3 schepen in een serie van 4 nieuw te bouwen multi purpose heavy lift vessels. Het vierde schip, MS Southern Dawn, zal volgend jaar worden afgebouwd vanuit de haven van Urk.  Piet Brouwer elektrotechniek zal de elektrische installaties aan boord van deze 4 schepen aanleggen. De Groninger werf Shipkits b.v., onderdeel van de Centraal staal groep, bouwt de 4 schepen in opdracht van de Urker reder Daniel Hartman.

KLIK HIER VOOR DE VIDEO

 5 november 2013:

Piet Brouwer elektrotechniek werd door No Limit ships ingeschakeld voor de aanleg van de complete elektrische installatie aan boord van 2 No Limit 1640 Pro schepen. Deze bijzondere vaartuigen zijn gebouwd door No Limit Ships Shipyards uit Groningen. Het eerste schip, de No Limit met bouwnummer 27, is gebouwd als crew tender in opdracht van Jan de Nul Dredging. Dit schip zal de eerste jaren worden gebruikt als crew tender en kan in een later stadium met slechts enkele aanpassingen worden ingezet als survey vaartuig. Het tweede schip, de No Limit met bouwnummer 28, wordt direct gebouwd als survey vaartuig in opdracht van de Fachstelle Maschinenwesen Nord uit Duitsland.

De elektrische installaties aan boord van de NL27 en de NL28 zijn aanzienlijk verschillend. De NL27 heeft een conventionele installatie waarbij gebruik is gemaakt van zekering automaten. Op de NL28 wordt een zogenaamd ETA systeem geïnstalleerd. Dit is een can bus systeem met verschillende modules. Elk van deze modules bevat eigen inputs en outputs. De ingangen kunnen gebruikt worden voor het aansluiten van bijvoorbeeld een schakelaar. De uitgangen kunnen gebruikt worden voor bijvoorbeeld verlichting. Intern kan het systeem zo worden ingesteld, dat wanneer op de schakelaar gedrukt wordt, het licht aan gaat.

28 oktober 2013: Van 5 t/m 8 november 2013 vindt in de wereldhavenstad Rotterdam weer één van de toonaangevende internationale maritieme vakbeurzen plaats. Meer dan 30.000 maritieme professionals uit ruim 90 landen ontmoeten elkaar en delen kennis over innovatieve technologie en slimme oplossingen om de meest geavanceerde schepen te bouwen. 

Vanzelfsprekend zal Piet Brouwer elektrotechniek samen met dochteronderneming Marble Automationwederom deelnemen aan Europort 2013. U kunt ons daar vinden in hal 2 op stand nummer 2406. Tijdens de show zullen onze engineers aanwezig zijn om u te informeren over onze activiteiten. Vanzelfsprekend staan wij u ook graag te woord om u een antwoord te geven op specifieke vragen. Onze brede ervaring in zowel commerciële scheepsbouw, offshore en dejachtbouw maken dat onze engineers u vaak al direct een passend advies kunnen geven.

16 september 2013: Enkele weken geleden werden de engineers van Piet Brouwer ingeschakeld voor de reparatie van de elektrische installatie aan boord van het door Vitters Shipyard gebouwde 37,2m lange zeiljacht Ghost. Als gevolg van een blikseminslag waren de systemen beschadigd. Piet Brouwer is bij de bouw van het jacht ook verantwoordelijk geweest voor de aanleg van de complete elektrische installatie.

 

Door een forse blikseminslag in het staand want van zeiljacht Ghost werden verschillende onderdelen van de elektrische installatie ernstig beschadigd. Hoewel de schade aanzienlijk was, raakte gelukkig niemand gewond. Door snel te handelen wist de bemanning bovendien verdere schade aan het jacht te voorkomen. Op het moment van het ongeluk was Ghost op weg naar het Caribisch gebied. De scheepswerf in West Palm Beach (Florida) was de dichtstbijzijnde gerenommeerde werf en de bemanning van Ghost besloot om daar de haul out-­‐ en reparatiewerkzaamheden uit te laten voeren.

4 September 2013: Over enkele weken zal de 23e Monaco Yachtshow worden georganiseerd. De show wordt gehouden van 25 tot 28 september in Port Hercules. Wij zullen deelnemen in het Holland Paviljoen (stand nummer QD61). De uitstaling van het Holland Paviljoen is dit jaar volledig anders, omdat er een compleet nieuw stand concept is ontwikkeld. De uitstraling is verfrissend en modern.

 

 

Graag verwelkomen wij u in onze stand zodat wij u kunnen informeren over onze werkzaamheden en services. Ook kunt u hier zien op welke grote jachten wij elektrotechnische installaties hebben geleverd en welke projecten wij momenteel in opdracht hebben.

28 augustus 2013: Nadat eerder dit jaar in juni MS Atlantic Dawn in de haven van Urk arriveerde, is recent ook MS Arctic Dawn de haven van Urk binnengelopen. MS Artic Dawn is de tweede van 4 nieuw te bouwen multi purpose heavy lift vessels.  Piet Brouwer elektrotechniek zal de elektrische installaties aan boord van deze 4 schepen aanleggen. De Groninger werf Shipkits b.v., onderdeel van de Centraal staal groep, bouwt de 4 schepen in opdracht van de Urker reder Daniel Hartman.

19 juli 2013: Claasen Shipyards en Piet Brouwer elektrotechniek hebben dit jaar samen de opening van de Yacht Valley Press Tour georganiseerd.  De Yacht Valley Press tour is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij journalisten van over de hele wereld door de Holland Yachting Group worden uitgenodigd om diverse jachtwerven en toeleveranciers te komen bezoeken. Tijdens deze bezoeken worden de journalisten op de hoogte gebracht van actueel nieuws binnen de bedrijven die aan de tour deelnemen.

1 juli 2013: Baggerbedrijf de Boer uit Sliedrecht kreeg eind November aan boord van sleephopperzuiger MS Seine te maken met ernstige motorproblemen en besloot de motoren in het schip te vernieuwen. Piet Brouwer elektrotechniek uit Urk kreeg daarbij, in samenwerking met dochteronderneming Marble Automation, de opdracht voor het vervangen van het complete alarmsysteem en het integreren van de nieuwe hoofmotoren in de bestaande elektrische besturingsinstallatie. Bijzonder aan deze opdracht was dat de klus geklaard moest worden in slechts 38 dagen.

 

Het was een zeer gecompliceerde opdracht omdat het bestaande alarmsysteem, dat 30 jaar dienst had gedaan, volledig in kaart moest worden gebracht. Het alarmsysteem moest daarna volgens de laatste eisen op het gebied van veiligheid en gebruik opnieuw worden ontworpen, gebouwd en geïnstalleerd. Van de nieuwe motoren was alleen het merk en de kleur bekend. De moeilijke locatie in Alexandrië in Egypte en de hoge temperatuur maakten de uitdaging compleet.

28 juni 2013: MS Atlantic Dawn is de eerste van 4 nieuw te bouwen multi purpose heavy lift vessels.  Onlangs ontving Piet Brouwer elektrotechniek de opdracht voor het leveren en aanleggen van de elektrische installaties aan boord van deze 4 schepen.  De Groninger werf Shipkits b.v., onderdeel van de Centraal staal groep, bouwt de 4 schepen in opdracht van de Urker reder Daniel Hartman.

 

De 4 schepen krijgen een deadweight van 4.200 ton en worden ieder uitgerust met 2 kranen van 150 ton. De schepen worden 111,60 meter lang en 16,80 meter breed en de topsnelheid zal zo’n 17 knopen bedragen. Deze topsnelheid is behoorlijk snel voor dit soort schepen. Momenteel wordt op de  Poolse werf van Shipkits hard gewerkt aan de casco’s. In week 16 van dit jaar wordt het eerste casco in de Urker haven verwacht, waar de schepen zullen worden afgebouwd.

29 mei 2013: Naast het leveren van complete elektrotechnische systemen en navigatie-­‐ en alarmeringsinstallaties aan boord van nieuwe jachten en commerciële schepen, verzorgt Piet Brouwer elektrotechniek ook service en onderhoud aan elektrische installaties en worden er totale refit oplossingen aangeboden. Bijvoorbeeld wanneer een bestaand systeem toe is aan een update of zelfs geheel vervangen moet worden. Recent heeft Piet Brouwer elektrotechniek bijvoorbeeld de opdracht gekregen voor de vervanging van het monitoring-­‐ en alarmeringssysteem aan boord van het SY “Espiritu del Xarey”. Dit jacht, met een lengte van 43 meter, heeft een ligplaats in Newport (USA).

13 mei 2013: Piet Brouwer elektrotechniek ontwerpt en levert complete elektrotechnische systemen en navigatie- en alarmeringsinstallaties aan boord van nieuwe jachten en commerciële schepen.  Zo werden recent MY “Lady Dee” (47m), MY “Nassima” (49m) en een Vicem Vulcan Line (46m) opgeleverd met high-tecsystemen van het allround installatiebedrijf uit Urk. Om de kwaliteit van de opgeleverde systemen te waarborgen en om klanten te kunnen voorzien van uitgebreide service, heeft Piet Brouwer elektrotechniek daarnaast een uitgebreide en zeer ervaren service afdeling. Deze afdeling verleent wereldwijde service aan de opgeleverde elektrische systemen aan boord van jachten en commerciële schepen. Vanwege de steeds groeiende bedrijfsactiviteiten op het Spaanse eiland Mallorca, is er recent besloten daar een vestiging te openen.

29 april 2013: Piet Brouwer Elektrotechniek levert niet alleen elektrotechnische systemen aan boord van megajachten en commerciële schepen, maar heeft ook een afdeling Power Solutions.

Deze divisie van Piet Brouwer elektrotechniek richt zich op turn-key projecten en biedt wereldwijde megawatt oplossingen op locaties waar de aanwezigheid van elektriciteit niet vanzelfsprekend is. Een van de klanten is het grootste biermerk van Nederland, die brouwerijen heeft in onder andere Afrika, Midden-Amerika en Azië. Deze brouwerijen ondervinden hinder van de slechte kwaliteit van het lokale elektriciteitsnet. In deze regio´s zijn noodstroomvoorzieningen dan ook essentieel en Piet Brouwer Power Solutions biedt hierbij hoogwaardige technische oplossingen.

VIDEO OVER POWER SOLUTIONS

4 april 2013: Onlangs ontving Piet Brouwer elektrotechniek de opdracht voor het leveren en aanleggen van de elektrische installaties in 4 nieuw te bouwen multi purpose heavy lift vessels.  De Groninger werf Shipkits b.v., onderdeel van de Centraal staal groep, bouwt de 4 schepen in opdracht van de Urker reder Daniel Hartman. 

1 maart 2013: De super jachten waarop het totale elektrische systeem werd geleverd door Piet Brouwer Elektrotechniek zijn het 47 meter lange motorjacht “Lady Dee” (Acico Yachts), het 49 meter lange motorjacht “Nassima” (Acico Yachts) en een 46 meter lang motorjacht gebouwd door Vicem yachts in Turkije. Piet Brouwer installeerde diverse nieuwe technieken aan boord van deze jachten, zoals bijvoorbeeld een Actief Harmonisch Filter (AHF), die zorgt voor een stabiel boordnet en tevens alle harmonische vervuiling op het net verwijdert en daardoor maximaal gebruikscomfort aan boord garandeert. Een ander voorbeeld is de cross over box, om aan boord het gebruikersgemak en de bedrijfszekerheid voor de machinist te vergroten. Over deze specifieke onderwerpen is onder “nieuws” op www.pietbrouwer.nl/nieuws meer informatie te vinden.

28 november 2012: Op 28 november 2012 werd het schip door Damen Shipyards in Den Helder opgeleverd aan haar Zweedse opdrachtgever. De ‘Sound Enterprise’ is door Piet Brouwer elektrotechniek voorzien van een complete elektrische installatie. Nadat eerder dit jaar al het hydrografische survey schip ‘Guardian’ is opgeleverd door Piet Brouwer Elektrotechniek, kon nu dus opnieuw de offshore markt bediend worden. Door de efficiënte manier van werken en goede samenwerking met de werf en de andere toeleveranciers, werd de installatie in een korte tijd en ruim binnen de planning op de Damen werf in Den Helder geïnstalleerd.

19 November 2012: Dochteronderneming van Piet Brouwer elektrotechniek, Marble automation, levert alarmerings- en monitoringssystemen op zeiljachten, motorjachten en allerlei werkschepen. Sinds dit jaar heeft Marble een nieuwe opdrachtgever. Jachtwerf Gulf Craft in Dubai heeft namelijk voor haar Majesty 135# en Majesty 125# gekozen voor Marble automation.

12 november 2012: Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het door Vicem Yachts in Turkije gebouwde nieuwe 46 meter jacht maakt onderdeel uit van de zogenaamde “Vulcan Line” van Vicem Yachts, waarmee de werf de superjacht markt wil betreden. Naast deze 46 meter worden ook nog een 35 meter Tri-deck en 32 meter Rised Pilot House gebouwd.

8 November 2012: Piet Brouwer Elektrotechniek kijkt terug op een succesvolle deelname aan de Monaco Yacht Show. Tijdens de show is speciale aandacht besteed aan “historie”, “betrouwbaarheid” en “innovatie”. Er waren veel bezoekers op de show en de stemming was zeer positief te noemen. Tijdens de Show heeft Acico Yachts MY “Nassima” voor het eerst aan het publiek gepresenteerd.

3 november 2012: Piet Brouwer Elektrotechniek uit Urk staat bekend als leverancier van kwalitatief hoogwaardige elektrische systemen aan boord van luxe jachten en schepen in de beroepsvaart. Al sinds 1961 kiezen vele werven voor de Urker systemen, met als belangrijke reden dat die betrouwbaarheid garanderen. De missie van de medewerkers van Piet Brouwer elektrotechniek is namelijk “Worlds best electrical partner” te zijn. Die missie is dan ook overduidelijk ingebakken in het DNA van het bedrijf, dat van oudsher elektrische systemen installeerde (en installeert) aan boord van (Urker) viskotters. Deze werden altijd bemand door familieleden en vrienden, en een veilige en bedrijfszekere werking van het elektrische systeem in zwaar weer buiten op zee moest daarom ten allen tijde gewaarborgd zijn. Falen mocht niet en dus kozen (en kiezen) de kotterwerven voor de bewezen betrouwbaarheid van Piet Brouwer. De werven KD workboats en Hartman Shipbuilding kozen dan ook om die reden voor Piet Brouwer Elektrotechniek, die aan boord van de ‘Guardian’ en de ‘Oceanic’ het elektrisch systeem leverde.

31 oktober 2012: Piet Brouwer Elektrotechniek installeert elektrische systemen aan boord van schepen en jachten, zo ook in het recent opgeleverde motorjacht “Nassima”. Als onderdeel van het elektrische systeem worden er altijd een of meer generatorset(s) aan boord geïnstalleerd. Om optimale bedrijfszekerheid en veiligheid van deze generatorset(s) te waarborgen, wordt bij het inbedrijf stellen de zogenaamde “Load test” uitgevoerd.

Motorjacht “Nassima” is gebouwd door Acico Yachts en Piet Brouwer Elektrotechniek heeft al verschillende projecten uitgevoerd voor deze Nederlandse werf. Acico Yachts kiest voor Piet Brouwer Elektrotechniek vanwege de grote betrouwbaarheid van de geleverde systemen en de transparante manier van werken. De Load Test is onderdeel van het testprotocol dat wordt doorlopen voordat een jacht wordt opgeleverd aan haar eigenaar.

4 september 2012: De Monaco Yacht Show wordt beschouwd als de meest prestigieuze Yacht Show in de wereld waar 500 grote bedrijven in de luxe jachtbouw sector zichzelf presenteren. Daarnaast zijn er honderd super- en megajachten die kunnen worden bekeken in de haven “Port Hercules”. Piet Brouwer Elektrotechniek zal dit jaar wederom deelnemen aan de show, met als doel om in contact te komen met mogelijk nieuwe opdrachtgevers.

1 augustus 2012: OP MY Berzinc is recent het hoofdbord aangepast en voorzien van een nieuw power management systeem. De opdracht bij deze aanpassing luidde: Keep it Simple! Doordat de elektrische hekschroef uit het jacht is verwijderd, kon het hoofdbord aanmerkelijk worden vereenvoudigd.

Marsdiep 19
8321MC
Urk
Postbus: 140
Flevoland
Nederland