Begin november 2015 is Windfarm Support Vessel ‘Acta Orion’ succesvol opgeleverd door CIG Shipbuilding aan opdrachtgever Acta Marine, een dochteronderneming van baggerbedrijf Van Oord. Aan boord van het 108 meter lange schip realiseerde Piet Brouwer elektrotechniek het ontwerp, de engineering, levering en aanleg van de complete elektrotechnische installatie, inclusief de dieselelektrische voortstuwingsinstallatie.
De dieselelektrische voortstuwing is in samenwerking met Piet Brouwers partner D&A electric uit Ridderkerk ontworpen en geleverd. De software engineers van Marble Automation, dochteronderneming van Piet Brouwer elektrotechniek, hebben het complete alarmsysteem op de Acta Orion geleverd en geprogrammeerd.
De sea trials zijn zeer succesvol verlopen: de voortstuwing van het schip bleek stiller, zuiniger en sneller te zijn dan vooraf berekend. Na de uitgebreide beproevingen op zee, kon project manager Lub Visser, in dit project ondersteund door Jan Brands en Mark Heldoorn, de elektrische installatie tot grote tevredenheid en zonder restpunten opleveren aan scheepswerf CIG en rederij Acta Marine.
Direct na de oplevering is Acta Orion ingezet door baggerbedrijf Van Oord, bij de aanleg van het windpark ‘Gemini’, dat 85 kilometer boven de provincie Groningen wordt gerealiseerd en in 2017 volledig operationeel moet zijn. In totaal worden hier 150 windmolens geplaatst, verdeeld over twee parken vlak naast elkaar. Dat verklaart de naam van het windpark ‘Gemini’ (Tweeling).
De ‘Acta Orion’ is een zogenaamd ‘Walk-to-work’ (W2W) schip dat is ontworpen ten behoeve van werkzaamheden aan windmolenparken en biedt een comfortabele accommodatie en werkruimte aan 80 personen. Goede engineering van de romp en de constructies zorgt ervoor dat het schip zich uiterst zeewaardig gedraagt, ook in ruwe zee. Het schip is speciaal ontworpen voor de zwaardere omstandigheden en zeecondities van de Noordzee.
‘Acta Orion’ kan benedendeks op twee niveaus en boven de luiken op het bovendek, containers van 10, 20 of 40 voet herbergen. Het schip is uitgerust met twee landingsplaatsen voor zogenaamde ‘crew transfer vessels’. Dit zijn kleinere schepen die monteurs van en naar de windmolens brengen. Daarnaast heeft CIG het nieuwe schip uitgerust met een deining compenserende loopbrug van Ampelmann, waardoor het overzetten van technici en uitrusting tussen vaartuig en windmolens veilig en efficiënt kan verlopen.
Specificaties
Lengte | 108 |
Breedte | 16 |
Diepgang | 5,50 |
Bouwjaar | 2015 |
Motoren | Caterpillar 4x 1200 kW + 1x 800 kW + 1x 150 kW |
Werf | CIG Shipbuilding |