Can bus en conventionele systemen gecombineerd aan boord van 2 nieuwe No-Limit 1640 pro schepen

 5 november 2013:

Piet Brouwer elektrotechniek werd door No Limit ships ingeschakeld voor de aanleg van de complete elektrische installatie aan boord van 2 No Limit 1640 Pro schepen. Deze bijzondere vaartuigen zijn gebouwd door No Limit Ships Shipyards uit Groningen. Het eerste schip, de No Limit met bouwnummer 27, is gebouwd als crew tender in opdracht van Jan de Nul Dredging. Dit schip zal de eerste jaren worden gebruikt als crew tender en kan in een later stadium met slechts enkele aanpassingen worden ingezet als survey vaartuig. Het tweede schip, de No Limit met bouwnummer 28, wordt direct gebouwd als survey vaartuig in opdracht van de Fachstelle Maschinenwesen Nord uit Duitsland.

De elektrische installaties aan boord van de NL27 en de NL28 zijn aanzienlijk verschillend. De NL27 heeft een conventionele installatie waarbij gebruik is gemaakt van zekering automaten. Op de NL28 wordt een zogenaamd ETA systeem geïnstalleerd. Dit is een can bus systeem met verschillende modules. Elk van deze modules bevat eigen inputs en outputs. De ingangen kunnen gebruikt worden voor het aansluiten van bijvoorbeeld een schakelaar. De uitgangen kunnen gebruikt worden voor bijvoorbeeld verlichting. Intern kan het systeem zo worden ingesteld, dat wanneer op de schakelaar gedrukt wordt, het licht aan gaat.

 Het can bus systeem vervangt alleen het 24V gedeelte. Het 230V gedeelte is conventioneel met zekering automaten. Verder hebben beide schepen maar één 230V generator, die in principe niet gebruikt hoeft te worden. De hoofdmotoren zijn namelijk uitgevoerd met dynamo’s. Deze dynamo’s laden een set service accu’s en alle verbruikers aan boord komen in principe vanaf deze service accu’s. Voor de 230V verbruikers is er een Victron Quatro geplaatst. Dit is een omvormer/lader van 24V naar 230V. Dit betekent dat als op zee de hoofdmotoren draaien, de energie voorziening wordt geleverd vanaf de dynamo’s die door de hoofdmotoren worden aangedreven. Mocht er echter nog steeds meer energie nodig zijn, dan kan de generator bijgeschakeld worden. Deze zal dan de 230V gebruikers voorzien van energie en met de energie die over is kunnen de service accu’s worden geladen. Op de NL27 is er één Quatro van 8kW geïnstalleerd en op de NL28 zijn er twee Quatro’s van 8kW geïnstalleerd.

 De No Limit crew tenders worden dus uitermate robuust gebouwd en No Limit ships koos daarom voor Piet Brouwer voor de aanleg van het elektrische systeem. Het Urker bedrijf begon in 1961 immers met de levering en aanleg van elektrotechnische systemen aan boord van viskotters. Deze schepen werden (en worden) bemand door familieleden, vrienden en kennissen. Buiten op de Noordzee kan het er in zwaar weer gevaarlijk aan toe gaan. En daarom is het foutloos werken van het elektrische systeem van levensbelang. Piet Brouwer zorgt door deze ervaring voor een degelijk systeem dat niet faalt, het kan immers een zaak zijn van leven en dood. Deze manier van werken is dan ook de vanzelfsprekende norm geworden voor Piet Brouwer elektrotechniek en wordt tegenwoordig wereldwijd in alle markten toegepast.

www.nolimitships.com