19 december 2016: Piet Brouwer elektrotechniek uit Urk heeft vijf nieuwe opdrachten ontvangen. Het gaat om de levering van een E-installatie voor vier bulkcarriers bij Ferus Smit en om de levering van het AC systeem aan boord van de Oyster 118. Daarnaast is getekend voor de levering van een E-installatie voor twee nieuwe viskotters UK 150 van Quotter B.V. en SC 10 van SFB Hecht GmbH en voor een project inzake de verlenging van de veerboot “Noord-Nederland” van Rederij Doeksen bij Damen Shiprepair Harlingen. Ook is Piet Brouwer elektrotechniek gevraagd voor het aanpassen van de elektrische installatie voor de verlenging van viskotter HD36.
E-installatie vier bulkcarriers
Piet Brouwer elektrotechniek heeft de opdracht gekregen voor de levering van een E-installatie aan boord van vier bulkcarriers en gaat het complete pakket van engineering, schakelborden, stuurhuislessenaars, as generatoren, thrusters, alarmsystemen en branddetectie systemen leveren. Daarnaast verzorgt Piet Brouwer elektrotechniek de gehele installatie en inbedrijfname. De Groningse scheepswerf Ferus Smit zal de eco bulkcarriers van 149,5 meter lang en 19,4 meter breedgaan afbouwen in het Duitse Leer. De eerste twee bulkcarriers van 16.500 dwt worden in de tweede helft van 2018 opgeleverd en de overige twee in mei en november van 2019.
Oyster 118
De tweede nieuwe opdracht betreft de levering van het AC systeem aan boord van het 36 meter lange en 8,35 meter brede zeiljacht Oyster 118. Piet Brouwer elektrotechniek is verantwoordelijk voor de engineering van het AC hoofdboord, inclusief synchronisatie en power management en de bouw van het custom build paneel van de Oyster 118, het grootste zeiljacht dat Oyster Yachts uit Southampton (UK) tot dusver bouwde. Omdat dit voor de werf het eerste jacht is met 400V generatoren en shore convertor aan boord, is een beroep gedaan op de expertise van Piet Brouwer elektrotechniek.
Piet Brouwer elektrotechniek heeft ruime ervaring in de installatie van elektrische systemen aan boord van 100ft+ “High Performance Yachts” en beschikt over uitvoerige kennis van lichtgewicht bekabeling, DEIF controlesystemen en gecomprimeerde schakelborden voorzien van een intelligent en uitgebreid power management systeem om relatief grote belastingen adequaat te managen. Ook de hoge mate van flexibiliteit van Piet Brouwer elektrotechniek zal van pas komen tijdens dit uitdagende project. Naar verwachting wordt de 36 meter lange en 8,35 meter brede Oyster 118 eind 2017 opgeleverd.
E-installatie twee nieuwe viskotters
Eerder dit najaar tekende Piet Brouwer al een opdracht voor de levering van een E-installatie voor twee nieuwe kotters. De UK 150 van Quotter B.V. en SC 10 van SFB Hecht GmbH worden gebouwd bij Nauta Hull Shipyards in Gdynia in Polen. Met de bouw van het casco van de UK 150 is inmiddels gestart. De kotters zijn ontworpen door Ove Kristensen van de Deense Vestvaerftet en worden 32 bij 8,70 meter lang. De UK 150 zal ongeveer een half jaar gaan twinriggen en een half jaar flyshooten. De SC 10 is hoofdzakelijk bedoeld voor de twinrigvisserij.
Verlenging veerboot “Noord-Nederland”
Ook tekende Piet Brouwer elektrotechniek voor een opdracht die betrekking heeft op de verlenging van de veerboot “Noord-Nederland” van Rederij Doeksen bij Damen Shiprepair Harlingen. Ms Noord-Nederland wordt in tweeën gesneden waarna een complete sectie van twintig meter wordt toegevoegd. Na de verlenging is Noord-Nederland 65,6 meter lang. Ook wordt de veerboot voorzien van nieuwe voortstuwingsmotoren, roeren en een extra boegschroef. Piet Brouwer elektrotechniek zal de huidige bekabeling demonteren, verlengen en weer aansluiten. Tevens levert Piet Brouwer een nieuwe generatorkast, frequentieregelaar, kabelbanen en armaturen.
Verlenging viskotter HD 36
Piet Brouwer elektrotechniek is gevraagd voor het aanpassen van de elektrische installatie voor de verlenging van viskotter HD36. Deze kotter wordt net voor het visruimachterschot doorgesneden en verlengd met 2,7 meter. De werkzaamheden bestaan onder andere uit het demonteren en verlengen van de huidige elektra en het leveren en aansluiten van nieuwe elektra. Alle bekabeling van het achterschip naar het voorschip wordt teruggetrokken tot voorin de machinekamer waar lasdozen worden geplaatst om de nieuwe kabels die naar het voorschip gaan door te lassen. Ook de verlichtingskabels naar de voormast worden vanuit de machinekamer vernieuwd. Voor de twee radars en de antennekabels in de voormast worden nieuwe kabels gelegd tot voorin de machinekamer. Onder de bak levert dochteronderneming Marble Automation een nieuwe RVS bedieningskast met touchscreen voor de bediening van de vangstverwerking. De werkzaamheden zijn reeds gestart en zullen naar verwachting eind januari 2017 worden afgerond.