Kwaliteit aan boord van de schepen Guardian en Oceanic

3 november 2012: Piet Brouwer Elektrotechniek uit Urk staat bekend als leverancier van kwalitatief hoogwaardige elektrische systemen aan boord van luxe jachten en schepen in de beroepsvaart. Al sinds 1961 kiezen vele werven voor de Urker systemen, met als belangrijke reden dat die betrouwbaarheid garanderen. De missie van de medewerkers van Piet Brouwer elektrotechniek is namelijk “Worlds best electrical partner” te zijn. Die missie is dan ook overduidelijk ingebakken in het DNA van het bedrijf, dat van oudsher elektrische systemen installeerde (en installeert) aan boord van (Urker) viskotters. Deze werden altijd bemand door familieleden en vrienden, en een veilige en bedrijfszekere werking van het elektrische systeem in zwaar weer buiten op zee moest daarom ten allen tijde gewaarborgd zijn. Falen mocht niet en dus kozen (en kiezen) de kotterwerven voor de bewezen betrouwbaarheid van Piet Brouwer. De werven KD workboats en Hartman Shipbuilding kozen dan ook om die reden voor Piet Brouwer Elektrotechniek, die aan boord van de ‘Guardian’ en de ‘Oceanic’ het elektrisch systeem leverde.

Zo is enkele weken geleden de ‘Oceanic’ in de vaart genomen, de eerste van drie nieuwbouwschepen in de Hartman M2 Runner serie. Deze serie bestaat uit general cargo/zware ladingschepen met open top notatie. De ‘Oceanic’ (92,9 x 15, 2978 gt, 3500dwt) kan met dezelfde kosten tweemaal zoveel windmolen onderdelen vervoeren als andere 3000-tonners. De ‘Oceanic’ arriveerde in mei in Urk waar ze in slechts 12 (!) weken is afgebouwd door Hartman Shipbuilding en de verschillende co-makers. Piet Brouwer Elektrotechniek werd daarbij ingeschakeld voor het ontwerp, de engineering en de aanleg van het complete elektrisch systeem. Het schip zal voor rederij Global Seatrade, dat onderdeel is van de Hartman Marine Group, de offshore markt gaan bedienen. In deze Hartman M2 Runner serie worden het tweede en derde schip in maart en november 2013 opgeleverd.

Aan boord van de ‘Oceanic’ is door Marble Automation, een onderdeel van Piet Brouwer elektrotechniek, het alarm- en monitoring systeem geleverd. Onderdeel van het monitoring systeem is onder andere het tankmeetsysteem waarbij de tanktabellen ingevoerd zijn in het Marble Systeem. De uitlezing komt daardoor nauwkeurig overeen met de werkelijkheid. Ook leest Marble de alarmen en waardes van de Wärtsilä motor uit via ethernet, die op de fysiek juiste plaats getoond worden van een afbeelding van de motor. Op deze manier is direct de actuele conditie van de motor af te lezen. Daarnaast wordt de volledige besturing en bediening van de boeg- en hekschroef via Marble geregeld.

Javelin International presenteerde op 22 juni 2012 de ‘Guardian’, een zeewaardig multifunctioneel werkschip van het type Javelin 22.22. De ‘Guardian’ is gebouwd door KD Workboats uit Urk en is specifiek ontworpen voor crew tendering, hydrografisch en seismologisch onderzoek en survey activiteiten. Piet Brouwer elektrotechniek heeft de complete elektrische installatie ontworpen en geïnstalleerd. De ‘Guardian’ is het eerste werkschip ter wereld dat is uitgerust met een gyro-stabilisatiesysteem. Dit stabilisatiesysteem, ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf Seakeeper, wordt doorgaans uitsluitend in super jachten geplaatst. Javelin International ontwikkelde de Javelin 22.22 in nauwe samenwerking met KD Workboats en ontwerp- en constructiebureau Vripack.

Ook hier is een Marble systeem geïnstalleerd, bestaande uit een alarm systeem en een monitoring- en control systeem. Daarbij worden de alarmering en de waardes van de motoren uitgelezen via het Modbus RS 232 protocol. De waardes worden getoond op de fysiek juiste plek bij een realistische weegave van de motor. Zo is het mogelijk om in één oogopslag een goed beeld van de conditie van de motor te krijgen. De tankmeting word ook weergegeven in Marble. Ook worden de pompen, ventilatoren en de moonpool (waar de hydrografische metingen mee worden uitgevoerd) net als de verlichting en navigatieverlichting bediend via de Marble touchscrens. Daarnaast zijn de generatoren en de verbinding met de wal en de accu’s weergegeven op de elektrische pagina. Samen met twee 15’’ Touch screens maakt dit het systeem compleet.