Maritiem: Van hybride MPV schepen tot viskotters

16 oktober, 2018: Piet Brouwer elektrotechniek is momenteel druk aan het werk op een aantal maritieme projecten waaronder de eerste van drie MPV-30 schepen van Scheepswerf Bijlsma Wartena en de nieuwe coasters bij Ferus Smit in het Duitse Leer. Ook in de visserij op onder meer de UK-150 van Quotter B.V., de SC-10 van SFB Hecht GmbH en de in 1992 op Urk gebouwde TX-14 “Grietje” van de familie Trap, dit schip ondergaat momenteel een grondige verbouwing op Urk. Verder is Piet Brouwer elektrotechniek momenteel werkzaam op de HD-36, de TX-94, de ZK-5, de HD-42, de TX-65, en op het support en crewtender vessel de Guardian van Braveheart Shipping. Daarnaast heeft Piet Brouwer elektrotechniek de opdracht ontvangen van Royal Bodewes uit Hoogezand voor het leveren van de complete elektrische installatie aan boord van vier nieuwbouwschepen van het type Bodewes Trader, “Dry Cargo” (Droge Lading).

Piet Brouwer elektrotechniek levert de E-installaties aan boord van de UK-150 van Quotter B.V. en de SC-10 van SFB Hecht GmbH. De twee nieuwe kotters van 32 bij 8,70 meter worden gebouwd door Van Slooten Shipbuilding. De UK-150 zal ongeveer een half jaar gaan twinriggen en een half jaar flyshooten. De SC-10 is hoofdzakelijk bedoeld voor de twinrigvisserij. De UK-150 heeft onlangs een technische proefvaart gehad en is inmiddels gearriveerd in Harlingen voor de laatste testen en proefvaarten en zal op korte termijn naar zee vertrekken voor haar eerste visreis.

Inmiddels is men druk bezig met de installatiewerkzaamheden aan boord van het eerste MPV-30 schip uit een serie van drie hi-tech hybride werkschepen van Scheepswerf Bijlsma Wartena uit Friesland. De Multi Purpose Vessels voor Rijkswaterstaat worden uitgerust met een hybride diesel elektrische voortstuwing.

Momenteel vinden de laatste werkzaamheden plaats aan boord van de “Guardian”, het multifunctionele werkschip van Braveheart Shipping, ontworpen voor crew tendering, hydrografisch en seismologisch onderzoek en survey activiteiten. In juni 2017 liep het ruim 22 meter lange schip vol met water voor de kust van Noorwegen, waarna het is drooggezet en vervoerd naar Urk om de schade op te nemen. Piet Brouwer elektrotechniek levert en installeert onder andere nieuwe hoofdpanelen van 400/230V AC en 24V DC, nieuwe generatorsets en legt nieuwe bekabeling aan. Zusterbedrijf Marble Automation levert nieuwe hardware en zorgt voor de aanpassing van de software als gevolg van de nieuwe merken en types apparatuur.

Naast de verbouwing op de TX-94 en de TX-14, is Piet Brouwer elektrotechniek gestart met de verbouwing van de elektrische installatie van de viskotter HD-36. De hele brug wordt vervangen en er wordt een nieuwe hoofdmotor geplaatst. Daarnaast worden diverse besturingen – denk hierbij aan de aansturing van alle pompen, verlichting en alarmeringen maar ook de hydrauliek – vervangen door een Marble Automation PLC systeem met als uiteindelijk doel de oplevering van een veilige, ultra gemoderniseerde kotter.

Daarnaast is in het Duitse Leer voortvarend begonnen met de afbouw van vier nieuwe bulkcarriers bij Ferus Smit. Op dit moment wordt er gewerkt op bouwnummer 447, het eerste schip van 16.500 DWT en een lengte van 149,5 meter, welke naar verwachting vlak na de bouwvak periode wordt opgeleverd. Na de afronding van het engineeringstraject is Piet Brouwer elektrotechniek momenteel bezig met het inmeten en installeren van de bekabeling. Alle schakelborden en lessenaars zijn inmiddels gefabriceerd in de eigen panelenbouwafdeling en gekeurd door Bureau Veritas en op transport om op korte termijn aan boord te worden gehesen.

Last but not least: Royal Bodewes uit Hoogezand heeft Piet Brouwer elektrotechniek de opdracht gegeven voor het leveren van de complete elektrische installatie aan boord van vier schepen van het type Bodewes Trader, “Dry Cargo” (Droge Lading). Eén van de kwaliteiten van Piet Brouwer elektrotechniek is de snelheid en flexibiliteit waarmee ingesprongen kan worden op de planning van opdrachtgevers. Dit was ook voor Royal Bodewes een belangrijke reden om te kiezen voor Piet Brouwer elektrotechniek. Omdat de vier schepen voor verschillende opdrachtgevers zijn, heeft Piet Brouwer elektrotechniek een standaard concept ontwikkeld met innovatieve en flexibele uitgangspunten. De technische uitrusting van ieder schip is flexibel, zodat er snel kan worden ingesprongen op klant specifieke eisen, zoals wijzigingen in leveranciers, generator opstelling, bruglessenaar of lading specifieke eisen. Ook kan het verlichtingspakket in overleg met de klant samengesteld worden, op basis van LED of conventionele verlichting. Daarbinnen kan er gekozen worden uit diverse merken, om zodoende tot een geheel te komen dat maximaal aansluit bij de wensen van de opdrachtgever.